Rocking for a free Belarus

07/09/2020
 
Niet alleen de tienduizenden demonstranten die ieder weekend op straat komen in Belarus snakken naar een wisseling van de macht. Ook de rockscene in Belarus hoopt eindelijk uit de underground tevoorschijn te kunnen komen. The New York Times portretteert een aantal al op leeftijd zijnde Belarussische rockers.
 
Zo is daar Pit Pawlaw. Hij speelde voor de ogen van de oproerpolitie zijn muziek en werd dit keer niet opgepakt. Zijn grootste bekendheid dankt hij aan het nummer Try carapachi, Drie schildpadden, dat ook bij andere muzikanten tijdens de protesten op het repertoire staat. 
 
Dat de Belarussische musici nu meer in het openbaar komen, houdt een risico in. In het verleden werden verschillende van hen voor korte tijd gevangen gezet door president Loekashenko. Omdat hun teksten hem niet bevielen of omdat ze in het Belarussisch zongen. Met de hoop op een regimeverandering hopen de rockers nu eindelijk zonder angst te kunnen doen wat ze het beste kunnen: muziek maken. Maar, als de protesten niet het gewenste effect gaan opleveren, moeten zij weer vrezen voor de gevolgen van hun huidige in de openbaarheid treden. 
 
Lees het hele artikel met nog meer Belarussische musici en de geschiedenis van de rockscene in het land die teruggaat tot eind jaren 80 bij de New York Times
 
Copyright tekst: Johan Peters, 07/09/2020 - ...