Containerschepen maken omweg zodat klanten eerst oude voorraden kwijtraken

05/06/2020
 
Grote rederijen zoals Maersk, MSC en Hapag-Lloyd laten hun containerschepen omwegen maken zodat hun vracht niet te snel aan land komt om verder te worden gedistribueerd. De afnemers van de inhoud van de containers, bijvoorbeeld grote winkelketens, zitten namelijk nog met grote voorraden door de coronacrisis.
 
Onder de grote winkelketens die om een langere levertijd hebben gevraagd, bevinden zich bekende Amerikaanse namen als Puma en Walmart. Ook Amazon heeft niet direct nood aan een nieuwe voorraad, ook al is de onlineverkoop juist wel flink gestegen tijdens de wekenlange lockdowns in veel landen.
 
Langzamer varen en langere routes leiden echter tot plaatsgebrek op de schepen en dat zorgt dan weer voor nieuwe problemen voor de afnemers die veelal financieel in een lastig parket verkeren. Maersk komt deze afnemers tegemoet door extra opslagruimte aan land te creƫren.
 
Volgens CEO Rolf Habben Jansen van het Duitse Hapag-Lloyd hebben de rederijen alleen al op de oost-west handelsroute 15 tot 20% minder goederen verscheept in de maanden januari t/m mei. En de vooruitzichten voor de tweede helft van 2020 blijven ongunstig. Normaal plaatsen grote winkelketens in juli hun bestellingen voor containervervoer van goederen bedoeld voor de kerstperiode. Maar naar verwachting zullen veel retailzaken zich ook in juli nog in financieel zwaar weer bevinden.
 
Copyright tekst: Johan Peters, 05/06/2020 - ...
 

        Interessant artikel? Overweeg eens een donatie voor een nog betere nieuwsservice op Johan Schrijft