Vrachtvervoer over de weg betrokken bij één op de vier dodelijke verkeersongelukken binnen de EU

29/05/2020
 
Bij één op de vier dodelijke verkeersongelukken binnen de EU is een vrachtwagen betrokken. Dit blijkt uit de meest recente cijfers, 2018, in de jaarlijkse rapportage van de European Transport Safety Council (ETSC).
 
Bij botsingen met een vrachtwagen van boven de 3,5 ton vielen in 2018 3.310 dodelijke slachtoffers. Bij botsingen met vrachtwagens onder de 3,5 ton waren 2.630 dodelijke slachtoffers te betreuren. De ETSC is vooral bezorgd over het feit dat per berekende kilometer veel meer verkeersdeelnemers sterven na een botsing waarbij een zware vrachtwagen is betrokken dan bij botsingen tussen gewone personenwagens. In de afgelopen negen jaar sinds de ETSC deze statistieken bijhoudt, is het aantal dodelijke ongevallen waarbij zwaar vrachtvervoer is betrokken maar mondjesmaat afgenomen.Jaarlijks gaat het om 1,8%.
 
Vanaf 2026 moeten nieuwe vrachtwagens voldoen aan minimale veiligheidsstandaarden zoals grotere ruiten, transparante deurpanelen en detectiesystemen voor voetgangers en fietsers. Tot die tijd adviseert de ETSC lokale overheden het voorbeeld van Londen te volgen. Daar mogen vrachtwagens alleen de stad in als ze veilig genoeg zijn. De ETSC ziet in de herinrichting van de Europese economieën na de coronacrisis een andere opportuniteit het verkeer veiliger te maken. Veel steden denken nu al na over hoe voetgangers en fietsers meer de ruimte te geven door bijvoorbeeld het autoverkeer in de binnenstad terug te brengen. Ten slotte wijst de ETSC op de blijvende noodzaak van het tegengaan van onaangepast rijgedrag zoals daar zijn te hard rijden, dronken achter het stuur zitten, afleiding (telefoon) en het niet dragen van de veiligheidsgordel. 
 
Copyright tekst: Johan Peters, 29/05/2020 - ...
 

         Interessant artikel? Overweeg eens een donatie voor een nog betere nieuwsservice op Johan Schrijft