Verenigd Koninkrijk zoekt alternatief voor import via ferryverkeer op route Dover-Calais

11/05/2020
 
Veel van de Britse import vanuit Europa bereikt het land nu via het ferryverkeer tussen de havens van Calais en Dover. Door de uitbraak van het coronavirus en de naderende Brexit is bij de regering Johnson echter de urgentie ontstaan om de import minder afhankelijk te maken van deze route. De regering wil andere havens aan de Britse oostkust zoals Felixstowe en Harwich een belangrijkere rol geven, zodat Dover-Calais niet meer de dominante aanvoerroute is, schrijft The Financial Times.
 
De reden voor deze switch ligt vooral in het feit dat de Britten de haven van Calais als erg vatbaar voor stakingen beschouwen. Stakingen die de supply chain tussen Europa en Groot-Brittanniƫ te veel kunnen verstoren. Recent legden zowel Franse vissers als havenmedewerkers van Calais de werkzaamheden in de haven plat.
 
De haven van Dover is geen grote haven, maar wel een belangrijke. Op een drukke dag passeren er 10.000 trucks, veelal met beperkt houdbare goederen zoals medicijnen. Zowel Felixstowe als Harwich zeggen gereed te zijn een grotere rol te spelen in het roll-on, roll-off ferryverkeer. Deze alternatieven voor de route Dover-Calais openen tegelijkertijd perspectieven voor Nederlandse en Belgische havens. De Britse regering kijkt bijvoorbeeld naar mogelijke handelsroutes vanuit de havens van Zeebrugge, Antwerpen en Rotterdam.  
 
Copyright tekst: Johan Peters, 11/05/2020 - ...
 

     Interessant artikel? Overweeg eens een donatie voor een nog betere nieuwsservice op Johan Schrijft