EU haalt doelstelling halvering aantal verkeersdoden periode 2010 - 2020 niet

25/11/2020
 
 
De toenmalige Europese Commissie stelde in 2010 als doel dat het aantal verkeersdoden op de Europese wegen in 2020 minstens zou moeten zijn gehalveerd. Die doelstelling is niet gehaald, blijkt uit de cijfers over de periode 2010 - 2019. Het goede nieuws is dat de trend van het aantal verkeersdoden wel degelijk dalend is.
 
Uit de statistieken blijkt dat het aantal verkeersdoden in de EU in 2019, laatste complete jaar waarover cijfers beschikbaar zijn, 58% lager lag dan in 2000 en 23% lager dan in 2010. Gemiddeld vielen er in 2019 per land 51 verkeersdoden per miljoen inwoners, maar wanneer je naar de cijfers per land kijkt, zijn de verschillen groot. Zo noteerde Zweden slechts 22 doden per miljoen inwoners en Ierland 29. De meeste verkeersdoden vielen in 2019 in Oost-Europa, wat niet echt een verrassing is. Roemenië telde 96 verkeersdoden per miljoen inwoners, Bulgarije 90 en Polen 77.
 
Kijken we naar het totale aantal verkeersdoden in 2019 in België en Nederland, dan zien we dat er in België 646 verkeersdoden te betreuren waren en in Nederland 586. Dit geeft echter niet het totale plaatje weer. Nederland is namelijk het enige land van de 27 EU-lidstaten waar het aantal verkeersdoden tussen 2010 en 2019 is gestegen in plaats van gedaald, namelijk met 9%. Over een heel decennium genomen, is Nederland dus de slechtste leerling van de klas. Nederland deed het in 2019 juist weer goed met maar 34 verkeersdoden per miljoen inwoners, ver onder het Europees gemiddelde. Denemarken en Slovenië scoren slecht wanneer we alleen kijken naar de cijfers van 2018 en 2019. Denemarken kende in één jaar tijd een stijging van het aantal verkeersdoden met 16% en Slovenië met 12%. 
 
Alle grafieken en percentages inclusief de nodige duiding zijn terug te vinden in deze pdf.
 
Copyright tekst: Johan Peters, 25/11/2020 - ...
 

        Doneer voor een nog betere nieuwsservice op Johan Schrijft