Deense op elektriciteit aangedreven ferry doorstaat proefvaarten glansrijk

23/06/2020
 
De afgelopen tien maanden voer tussen twee Deense eilanden in de Baltische Zee een volledig op elektriciteit aangedreven ferry, genaamd Ellen. Zij heeft haar proefperiode technisch gezien glansrijk doorstaan. De passagiers reageerden ook tevreden, zodat de ferry zeker in de vaart zal blijven en waarschijnlijk meer navolging krijgt.
 
Ellen is 60 meter lang en vervoert zowel passagiers als auto's. De boot vaart uitsluitend op een batterij van 4,3 megawatt die wordt opgeladen tussen de vaarten. Passagiers hoeven dus niet extra te wachten voordat de boot kan vertrekken. Mede daardoor heeft de boot een efficiƫntieratio van 85%. De boot is ontwikkeld met subsidie van het Europese Horizon programma voor innovatieve projecten en onderzoeken.
 
Het bouwen van een volledig op elektriciteit aangedreven ferry kost zo'n 15 miljoen euro. Die kosten zijn er in vier jaar tijd uit vergeleken met een oude ferry die op diesel vaart, en in vijf jaar tijd in vergelijking met een geheel nieuwe ferry op diesel. In maximaal acht jaar tijd is een e-ferry de beste economische optie, zeggen de uitbaters van Ellen. Een ferry gaat normaal gemiddeld 30 jaar mee. Bovenop het economische gewin komt dan ook nog de milieuwinst. Een e-ferry stoot jaarlijks 2.250 ton minder CO2 uit, in het geval van 100% duurzame stroom. Omdat Denemarken ook nog stroom op kolen en gas produceert, komt de CO2-besparing voor het Scandinavische land bij gebruik van een e-ferry uit op 2.010 ton. 
 
Copyright tekst: Johan Peters, 23/06/2020 - ...
 

       Interessant artikel? Overweeg eens een donatie voor een nog betere nieuwsservice op Johan Schrijft