Duurzaam pintje

03/06/2020
 
Heineken is de eerste klant van een nieuw duurzaam energiesysteem voor de binnenvaart dat werkt met verwisselbare batterijcontainers. Het eerste schip gaar dit jaar nog varen van de bierbrouwerij in Zoeterwoude naar Moerdijk en vervolgens de Rotterdamse haven.
 
De batterijcontainers zijn een toepassing van Zero Emissions Services (Z.E.S.) dat ook de benodigde infrastructuur verzorgt. In het bedrijf participeren onder andere ING, Engie en het Havenbedrijf Rotterdam. Alle participanten investeren gezamenlijk 20 miljoen euro in het project. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat doet daar 2 miljoen euro subsidie bovenop.
 
De batterij is net zo groot als een 20 voets-zeecontainer en krijgt een aansluiting voor aan boord en op de wal. Het eerste oplaadstation komt in Alphen aan den Rijn. In totaal moeten er landelijk 20 oplaadstations komen. Een binnenschip met twee batterijen aan boord kan zo'n 50 tot 100 kilometer varen, afhankelijk van de stroming, diepgang en grootte van het schip. Varen op batterijen scheelt jaarlijks zo'n 1.000 ton minder uitstoot aan CO2. Er is ook geen uitstoot meer van fijn stof en stikstof.
 
Heineken is als verlader vanaf het begin betrokken geweest bij het project. Het is de bedoeling dat de schepen op batterijen jaarlijks 70.000 containers bier voor de export gaan vervoeren.
 
Copyright tekst: Johan Peters, 03/06/2020 - ...
 

        Interessant artikel? Overweeg eens een donatie voor een nog betere nieuwsservice op Johan Schrijft