Advies Onderwijsraad inzake inclusief onderwijs
26/06/2020
Naast de praktische voorwaarden is
het volgens de Onderwijsraad ook van belang dat medeleerlingen,
docenten, schoolleiders en ouders goed zijn toegerust in de omgang met
de leerlingen met beperking. Zo zullen leerlingen met beperking zich
makkelijker welkom voelen.
Er is een verschil tussen inclusief
onderwijs en passend onderwijs. Bij inclusief onderwijs staan alle
scholen open voor leerlingen met beperking en bieden ze alle op zijn
minst lichte ondersteuning. Passend onderwijs is meer maatwerk en
daarbij zijn de voorwaarden nabijheid en de mix van leerlingen zonder en
met beperking geen expliciete doelstelling.
Om tot inclusief onderwijs te
geraken, moet een landelijke norm worden opgesteld over wat de benodigde
ondersteuning precies inhoudt en hoe die aan te bieden. Inclusief
onderwijs kan worden gerealiseerd door speciaal en regulier onderwijs
meer bij elkaar te brengen schrijft de Onderwijsraad in het advies. Ten
slotte moet inclusief onderwijs een centrale plek krijgen in de
lerarenopleidingen.
Ieder(in) is blij met het advies van
de Onderwijsraad, maar wijst er nog op dat ook keuzevrijheid voor
ouders en kinderen in de keuze van de school een voorwaarde zou moeten
zijn. Het wachten is nu op wat minister Slob met het advies gaat doen.
Copyright tekst: Johan Peters, 26/06/2020 - ...
Interessant artikel? Overweeg eens een donatie voor een nog betere nieuwsservice op Johan Schrijft