Belgische loodsen starten met proef voor grotere diepgang schepen
25/02/2021
Het wiskundig model is ontwikkeld door een rivierloods die toevallig ook master in de wiskunde is en houdt rekening met allerlei factoren: ondiepe plaatsen in de Schelde, de getijden, atmosferische invloeden, de densiteit van het water, de snelheid van het schip, de toestand van de rivier en de vrije ruimte onder het schip. De Belgische loodsen twijfelen er niet aan dat het wiskundig model klopt.
Wanneer de testen goed uitpakken, betekent dit dat de haven van Antwerpen schepen kan gaan ontvangen met een zwaardere belading, namelijk 10.000 ton of 600 containers extra, een extra marketingtroef voor de haven. Er moet dan wel eerst nog aan een aantal randvoorwaarden worden voldaan, zoals de zekerheid van een ongestoorde communicatie tussen de loods en het schip en een betere IT-ondersteuning.
De proef begint dit weekend met de MSC Regulus die extra water in de ballasttanks krijgt en zo een diepgang van 15,7 meter behaalt. In de komende weken vinden proeven plaats met schepen die een diepgang van 16 meter zullen hebben.
Copyright tekst: Johan Peters, 25/02/2021 - ...