Maersk vloot helpt bij bestudering weerpatronen en klimaatverandering
15/06/2020
Het verzamelen van de data kan op verschillende manieren. De meest gebruikte methode is dat een bemanningslid de data afleest van verschillende instrumenten aan boord en deze gegevens doorstuurt naar meteorologische diensten rond de wereld. Omdat dit niet altijd even precieze gegevens oplevert, zijn sommige schepen al uitgerust met een automated weather station (AWS). Maersk gaat nog een stap verder door tegen eind 2020 50 schepen uit te rusten met een geavanceerdere AWS, het
European Common Automatic Weather Station (EUCAWS). Dit systeem verzamelt automatisch ieder uur data over atmosferische druk, luchtvochtigheid en temperatuur en verzendt deze gegevens automatisch naar aangewezen onderzoekstations.
European Common Automatic Weather Station (EUCAWS). Dit systeem verzamelt automatisch ieder uur data over atmosferische druk, luchtvochtigheid en temperatuur en verzendt deze gegevens automatisch naar aangewezen onderzoekstations.
Uiteraard zit er aan de medewerking aan het VOS-project ook een stuk eigenbelang aan vast voor Maersk. Aslak Ross, de Head of Marine Standards, verwoordt dat eigenbelang als volgt: 'Onze schepen vormen een vitaal onderdeel in een tijdige en veilige supply chain. Het helpen verbeteren van weersvoorspellingen en het signaleren van klimaatverandering is daarbij belangrijk voor ons. Zowel weersvoorspellingen als klimaatverandering hebben immers op diverse manieren invloed op ons werk. Ook marginale verbeteringen in weersvoorspellingen zijn belangrijk om de veiligheid van onze bemanningen en betrouwbare levertijden aan onze afnemers te kunnen garanderen.'
Copyright tekst: Johan Peters, 15/06/2020 - ...
Interessant artikel? Overweeg eens een donatie voor een nog betere nieuwsservice op Johan Schrijft