Unesco: onderwijs aan minderheden in de Balkan en Centraal-Europa verslechterd door pandemie
12/02/2021
Het Unesco-rapport 'All means all'
is vandaag verschenen en beschrijft de onderwijssituatie in 30 landen,
waaronder Servië, Noord-Macedonië, Bulgarije, Polen en Republiek
Tsjechië. De conclusie luidt dat kinderen met een beperking in deze
landen al een grotere kans liepen op uitsluiting van onderwijs. De
coronapandemize heeft die kans alleen maar versterkt. Zo kreeg een op de
vijf leerlingen met een beperking in Bulgarije niet de noodzakelijke
onderseuning om het onderwijs thuis voort te zetten gedurende de
lockdown. In zijn algemeen geldt dat leerlingen met een beperking in de
betrokken landen nog veel te vaak onderwijs moeten volgen op speciale
scholen en er dus geen initiatieven tot inclusie zijn. In Servië en
Moldavië zijn er overigens op het gebied van inclusief onderwijs wel
grote stappen gemaakt, meldt het rapport.
Het zijn niet alleen kinderen met
beperking die de dupe zijn van uitsluiting van onderwijs door de
coronapandemie. Ook Roma kinderen en kinderen van vluchtelingen lopen
door de lockdowns een grote leerachterstand op. Het hele rapport valt na
te lezen bij Unesco.