Rusland probeert Amerikanen weer te beïnvloeden via desinformatie

29/07/2020
 
De New York Times komt vandaag met een verhaal over een nieuwe desinformatiecampagne van de Russische geheime diensten die erop lijkt gericht de Amerikanen weer te willen beïnvloeden, enkele maanden voor de presidentsverkiezingen. De krant ziet dan ook een parallel met 2016.
 
De desinformatie betreft voornamelijk valse geruchten en argumenten over het coronavirus. De Russische militaire inlichtingendienst, G.R.U., gebruikt daarvoor het Russische nieuwsagentschap InfoRos en andere Engelstalige websites. Dit is een andere tactiek dan in 2016 toen de Russische desinformatie wijdverspreid was via de sociale media. De Russen lijken dit keer 'betrouwbaarder' te willen overkomen.
 
Niet alleen het coronavirus is een dankbaar onderwerp voor desinformatie. Ook over de NAVO wordt volop fake nieuws verspreid. Zo stond op de pro-Russische site TheDuran.com het verhaal dat de NAVO zich zou terugtrekken uit Litouwen vanwege de verspreiding van het coronavirus. De Baltische staten zijn sowieso altijd een populaire target voor Russische desinformatie.
 
Het hele artikel met alle details is te vinden op de site van de New York Times.
 
Copyright tekst: Johan Peters, 29/07/2020 - ...
 

 Doneer voor een nog betere nieuwsservice op Johan Schrijft