Onrendabele goederenspoorlijn Lanaken-Maastricht definitief uit exploitatie

25/05/2020
 
De goederenspoorlijn tussen het Belgische Lanaken en het Nederlandse Maastricht is definitief verleden tijd. Sinds de ingebruikname in 2011 is er nooit veel op gereden.
 
De spoorlijn kwam opnieuw in gebruik in 2011 na de aanvankelijke aanvraag van papierfabrikant SAPPI. Deze had echter al voor de heropening plots geen interesse meer. De realisatie van het gebruiksklaar maken ging door in de hoop dat men met dit stuk spoor meer goederenvervoer van de weg kon halen. Het stuk spoor gereedmaken voor goederenvervoer per trein, kostte uiteindelijk 33 miljoen euro. 
 
In juni 2011 reed de eerste trein op dit traject. Een goederentrein met zand met als eindbestemming Roemenië. Sindsdien is er niet veel activiteit meer op geweest. Reeds in 2016 besloot de Belgische spoorbeheerder Infrabel het traject niet meer te onderhouden vanwege gebrek aan trafiek. In de jaren daarna was er af en toe nog sprake van eventuele geïnteresseerde partijen die van het stuk spoor gebruik zouden willen maken, maar zover is het nooit gekomen. Vandaar dat ook de Nederlandse spoorbeheerder ProRail het stuk spoor loskoppelde van het hoofdrailnet in 2018.
 
Het stuk spoor is niet tot eeuwige verwaarlozing gedoemd. Momenteel bekijkt Infrabel of het geschikt kan worden gemaakt voor het sneltramproject Hasselt-Maastricht dat de Vlaamse openbaar vervoer maatschappij De Lijn dan zou gaan uitbaten. De terminal die hoort bij de goederenspoorlijn, de 'Albertterminal', is momenteel als stapelplaats in gebruik door baksteenfabrikant Wienenberger. Transportbedrijf Meers vervoert vanuit de terminal zand in bulk.
 
Dit artikel is een eigen tekst op basis van berichten op de site van Het Laatste Nieuws en op treinenweb.nl
 
Copyright tekst: Johan Peters, 25/05/2020 - ...
 

      Interessant artikel? Overweeg eens een donatie voor een nog betere nieuwsservice op Johan Schrijft