Ook de nieuwe Chinese Zijderoute kampt met congestie

03/09/2021
 
Containertransport per spoor via de nieuwe Chinese Zijderoute kampt deze maand september met 30% reductie in capaciteit door problemen aan de grens tussen China en Kazachstan en een tekort aan beschikbare containers. Dit betekent nog meer congestie in de wereldwijde supply chain. 
 
De logistieke onderneming Geodis meldt dat vorige week zo'n 50 treinen stil stonden aan de grens tussen China en Kazachstan. De oorzaak is een corona uitbraak in de Chinese provincie Xinjiang. De Chinese overheid hanteert een zero tolerance beleid inzake corona. In gebieden waar een uitbraak plaatsvindt, volgt direct een rigoureuze lockdown. Met alle logistieke gevolgen van dien.
 
Het vrachtvervoer per spoor via de nieuwe Zijderoute is juist dit jaar sterk toegenomen door de aanhoudende problemen in het containertransport per schip. In augustus reden 1.352 treinen op de Zijderoute. De treinen die sinds augustus stilstaan, moeten deze maand alsnog vertrekken. Treinen die deze maand gepland stonden op de route lopen daardoor op hun beurt mogelijk vertraging op. Volgens de New Silk Road Intermodal, de beheerder van de Zijderoute, zal de beschikbare capaciteit op het spoor in september 30% lager liggen. En niet alleen aan de grens tussen China en Kazachstan zijn er logistieke problemen. Ook op sommige trajecten in Europa doemen opstoppingen op. Zo vinden de komende weken spoorwerkzaamheden plaats in Polen en Hamburg.
 
Dit alles heeft al zijn weerslag op de kosten van het containervervoer via de nieuwe Zijderoute. Door de congestie en een tekort aan containers in China lopen de huurprijzen ervan op.  In september bedragen de kosten per vervoerde container 18.000 dollar.
 
Copyright vertaalde tekst: Johan Peters, 03/09/2021 - ...
 

       Doneer voor een nog betere nieuwsservice op Johan Schrijft