Onderzoek naar introductie Super EcoCombi op Nederlandse wegen

24/07/2020
 
 
De EcoCombi is sinds een paar jaar een vertrouwde verschijning in het wegtransport in de Benelux. Er is echter een nog grote broer beschikbaar: de Super EcoCombi (SEC). Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft met enkele andere partners onderzoek gedaan naar de inzetbaarheid van de SEC en de resultaten daarvan onlangs in een onderzoeksrapport gepresenteerd. Uiterlijk begin 2021 moeten testritten op de weg beginnen.
 
Waar een standaard EcoCombi een lengte heeft van 25,25 m, meet de Super EcoCombi 32 meter. De Super EcoCombi bestaat uit een trekker en twee trailers. De trailers worden verbonden met een onderstel. Het voordeel van de SEC is dat trailers kunnen worden gecombineerd. Bijvoorbeeld twee trailers van verschillende bedrijven of verschillende soorten goederen. Dit moet leiden tot een verdere verduurzaming van het wegtransport.
 
In het onderzoeksrapport zien TLN en de partners kansen voor de Super EcoCombi in op zijn minst zeven sectoren, te weten: sierteelt, bouwlogistiek, retaillogistiek, containers, pakkettransport, afvalrecycling, palletdistributie/groupage. In deze sectoren gezamenlijk zouden in 2030 dagelijks tussen de 2.000 en 6.000 ritten kunnen plaatsvinden, afhankelijk van de economische ontwikkeling. Die ritten zijn dan goed voor 20 tot 60 miljoen aan bedrijfseconomische kostenbesparingen en tussen de 50.000 en 150.000 ton minder CO2-uitstoot, ook in 2030.
 
Wanneer de testritten begin 2021 positief verlopen, zouden de eerste SEC's nog datzelfde jaar de weg op kunnen. Wel geldt dat (nog) niet alle wegen al geschikt zijn voor deze vrachtwagencombinatie.
 
Copyright tekst: Johan Peters, 24/07/2020 - ...
 

Doneer voor een nog betere nieuwsservice op Johan Schrijft