Nog werk aan de winkel inzake toegankelijkheid Nederlands spoor
02/07/2021
Ieder(in) constateert dat het
toegankelijk houden van de treinstations momenteel een grote uitdaging
vormt. Daarbij gaat het niet alleen om de gebouwen zelf, maar ook om de
treinen die er stoppen. Het aantal toegankelijke treinen stijgt
weliswaar ook jaarlijks. Maar de laatste ontoegankelijke trein zal
volgens planning pas in 2044 uit de roulatie worden genomen. Daarnaast
is de NS niet de enige maatschappij die op het spoor actief is. Voor het
eerst zijn daarom in het rapport nu ook de regionale vervoerders
opgenomen (bijvoorbeeld Arriva). Er blijken grote verschillen te bestaan
tussen de diverse vervoerders wat de toegankelijkheid van het materieel
betreft en de visie op toegankelijkheid.
Het ministerie van Infrastructuur en
Waterstaat stelt iedere vijf jaar een Actualisatierapport
Toegankelijkheid Spoor op samen met de NS, ProRail, provincies en andere
stakeholders. Het valt als PDF te downloaden via deze link (72 pagina's).