Ook Antwerpse haven gaat nog delen in coronamalaise

19/05/2020
 
In de top 15 van de grootste Europese containerhavens hebben maar drie havens een positieve score gemeld wat de overslag in het eerste kwartaal van 2020 betreft. Dit zijn de havens van Antwerpen, Algeciras (Spanje) en Gioia Tauro (Italiƫ). Antwerpen mag zich echter niet rijk rekenen. In het tweede en derde kwartaal zal de haven ook achteruit boeren door de coronacrisis, schrijft shipping analyst Stefan Verberckmoes in een opiniestuk op de site van Flows.
 
Na het einde van het Chinees nieuwjaar, februari, begonnen de containerrederijen in China afvaarten te schrappen. De meeste containerschepen doen er een maand over om van China naar Europa te varen. Pas vanaf medio maart liet zich die capaciteitsbeperking voelen in de Europese havens, zo schrijft Verberckmoes. De haven van Antwerpen had in dat eerste kwartaal geluk. De trafiekstijging was voor een groot deel te danken aan een langdurige staking in Le Havre. De trafiek die voor de Franse haven was bedoeld maar in Antwerpen terechtkwam, kon ook nog eens dubbel worden geteld. De containers werden vanaf een deepseadienst gelost om vervolgens op een kleiner schip te worden ingeladen dat alsnog richting Frankrijk voer. 
 
Vanaf het tweede kwartaal zal ook Antwerpen de nog steeds haperende aanvoer vanuit het Verre Oosten voelen. Bovendien laten zich vanaf dan ook de weggevallen trans-Atlantische afvaarten gelden. Ook nu heeft Antwerpen wel weer één mazzel: er komen nog een aantal megamaxschepen aanmeren en lossen.
 
Stefan Verberckmoes was een collega van me ten tijde dat ik als webredacteur werkte bij De Lloyd/Delta Publishing (mei 2011 - juni 2013). Het volledige opiniestuk van hem valt te lezen op Flows.be.
 
Copyright tekst: Johan Peters, 19/05/2020 - ...
 

     Interessant artikel? Overweeg eens een donatie voor een nog betere nieuwsservice op Johan Schrijft