Aandeel spoorvracht in Belgische logistiek moet in decennium verdubbelen

14/09/2021
 
Momenteel bedraagt het aandeel spoorvracht in de gehele Belgische logistieke keten slechts 10%. Dat moet in 2030 minstens het dubbele zijn, zeggen 20 organisaties waaronder werkgeversverenigingen en de Antwerpse haven. Zij presenteren daartoe vandaag een Rail Roadmap 2030. De Tijd bericht erover.
 
In die Roadmap staan veel zaken opgesomd die ervoor moeten zorgen dat spoorvracht concurrerender wordt met wegtransport. Om er een paar te noemen: de treinen moeten langer worden, een 'Google Maps voor vrachtvervoer per spoor' moet het boeken van vracht en het volgen ervan vergemakkelijken, Ook de kostprijs moet omlaag. Spoorvervoer van vracht is nu nog aanzienlijk duurder dan vrachtvervoer via wegtransport. Vooral het laden en lossen van de vracht op en af de trein is duurder dan de vracht in een vrachtwagen laden en lossen.
 
De organisaties kijken naar de federale overheid voor een substantiƫle financiƫle bijdrage om hun plannen te verwezenlijken. Zij denken hierbij aan subsidies om het prijsverschil tussen wegtransport en spoortransport kleiner te maken. Dit zou enkele tientallen miljoenen euro's kosten. Verder is de federale overheid via Infrabel ook verantwoordelijk voor het onderhoud en de aanleg van de spoorinfrastructuur. Ook daarin zullen investeringen moeten plaatsvinden. De organisaties refereren aan het succes van de Vlaamse binnenvaart. Dankzij een structurele langetermijnplanning en actieve steun van de Vlaamse overheid staat Vlaanderen vandaag de dag in de Europese top wat het aandeel binnenvaartvracht in het totale vrachtvolume betreft.
 
Copyright tekst: Johan Peters, 14/09/2021 - ...