Vliegtuigen aan de grond houden is nog niet zo eenvoudig

17/04/2020
 
Overal ter wereld staan vliegtuigen werkloos aan de grond. Dat levert uiteraard een gigantische economische schade op. Het betekent echter niet dat er verder niets met de vliegtuigen gebeurt. Integendeel. Ook vliegtuigen die niet in gebruik zijn, vragen veel onderhoud.
 
Wereldwijd staan meer dan 16.000 passagiersvliegtuigen aan de grond. Dat is 62% van het totale aantal. Waar laat je die allemaal? Waar maar mogelijk. Van het Australische binnenland tot in de Mojave woestijn in de VS. KLM heeft meer dan 200 toestellen netjes gegroepeerd staan op Schiphol. Met voldoende ruimte ertussen zodat onderhoudsmedewerkers er makkelijk bij kunnen. Wat er zoal aan moet gebeuren? Hydraulische systemen en vlucht-control systemen moeten regelmatig worden onderhouden. Verder is frequente inspectie op insecten en nestelende vogels in delen van het toestel noodzakelijk. Om de wielen heel te houden, is het noodzakelijk deze iedere twee weken te laten draaien. Het landingsgestel vraagt dan weer een regelmatige behandeling met een speciale vloeistof om roestvorming tegen te gaan.  
 
De internationale luchtvaartkoepel IATA (International Air Transport Association) heeft ondertussen berekend dat wereldwijd 25 miljoen banen in de luchtvaartsector op het spel staan. IATA heeft de overheden gevraagd te snijden in de tarieven voor het parkeren van de vliegtuigen bij de gates en op landingsbanen van luchthavens. Die tarieven brengen normaal gesproken minder dan 2% van de inkomsten van luchthavens op, maar kunnen nu het verschil maken of een luchtvaartmaatschappij de coronacrisis wel of niet overleeft, stelt IATA. 
 
Copyright tekst: Johan Peters, 17/04/2020 - ...