Zwitserse logistiek gaat ondergronds

08/06/2021
 
De Zwitserse Ständerat, een van de twee kamers in het Zwitserse federale parlement, heeft vorige week ingestemd met de 'Bundesgesetz über den unterirdischen Gütertransport'. Deze wet maakt de aanleg van een uitgebreid ondergronds goederentransportsysteem vanaf 2026 mogelijk. Zowel ter linker- als ter rechterzijde is men enthousiast.
 
De Zwitserse vrachtondergrondse zal werken met vrachtrobots die in driebaans tunnels met wielen over rails rijden. Erg hard rijden de robots dan niet, 30 km/uur, maar ze 'werken' wel 24/7. In eerste instantie gaat het om een traject van tussen de 70 en 100 km lang dat moet worden aangelegd van Härkingen-Niederbipp tot in Zürich. Dit zou in 2031 operationeel moeten zijn en tien verschillende hubs moeten verbinden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat het complete tunnelnetwerk zo'n 500 km beslaat en loopt van het meer van Genève tot aan de Bodensee. Op die manier zijn productielocaties en distributiecentra in grote steden als Bern en Basel dan met elkaar verbonden. Dit zou in 2045 realiteit moeten zijn. 
 
De grote initiator achter dit project is het bedrijf Cargo Sous Terrain (CST), maar er participeren vele Zwitserse ondernemingen in. Van verzekeringsmaatschappijen tot aan de Zwitserse post en spoorwegen. Daarnaast maken ook de Deense logistieke onderneming DSV en de Franse investeringsmaatschappij Meridiam deel uit. Veel deelnemers en dus veel startkapitaal is noodzakelijk. Het totale kostenplaatje bedraagt tussen de 27 en 32 miljard euro. CST garandeert de Zwitserse regering dat het project de belastingbetaler geen cent zal kosten. 
 
De Zwitserse Nationalrat, de Tweede Kamer, moet zich na het zomerreces ook nog over de plannen buigen. Gaat ook deze akkoord, dan is er voor het einde van het jaar groen licht.
 
Bewerking van artikel op de site van Nieuwsblad Transport.
 
Copyright tekst: Johan Peters, 08/06/2021 - ...
 

       Doneer voor een nog betere nieuwsservice op Johan Schrijft