Speciale training voor leraren helpt hen kinderen met leermoeilijkheden beter te leren rekenen
13/07/2021
Het rekenonderwijs verloopt veelal
op een statische manier. Optellen, aftrekken, vermenigvuldigen. De
onderwijzer gebruikt normaal statische voorbeelden om de som uit te
leggen. Terwijl kinderen met leermoeilijkheden meer gebaat zijn met
impliciete rekenmethoden, bijvoorbeeld door het gebruik van afbeeldingen
en symbolen. Leraren zijn zich daar echter meestal niet van bewust. De
cursus moest daar verandering inbrengen.
Die verandering konden de
onderzoekers van de universiteit na de cursus ook constateren. De
deelnemende leraren gingen door de cursus veel meer impliciete actie
gebruiken en verlieten hun statische onderwijsmethode. Ze begrepen ook
beter dat de hersenen van ieder individu uniek zijn en dat je als leraar
beter op die verscheidenheid in moet spelen. De onderzoekers noemen dit
neurodiversity.
Helaas vertelt het artikel niet hoe
de cursus in elkaar steekt. Wie dat wil weten, zal de North Carolina
State University zelf moeten contacteren.