Noodsteun voor verlieslijdend Tarom
17/01/2020
De noodlening omvat een bedrag van 40 miljoen euro uit de staatskas. Daarbovenop komt dus nog een bedrag om het bedrijf te herstructureren in een poging het meer winstgevend te maken. Daartoe wil men de luchtvloot moderniseren. De Europese Commissie moet wel toestemming geven voor de reddingsoperatie.
Tarom draait al jaren met verlies. Daar zijn verschillende oorzaken voor. Een analyse op de nieuwssite Emerging Europe leert bijvoorbeeld dat Tarom op veel oninteressante bestemmingen vliegt. Anders dan bijvoorbeeld het Hongaarse Wizz Air dat wel telkens lucratieve bestemmingen aan haar aanbod weet toe te voegen. Verder is er bij Tarom sprake van inefficiëntie, nepotisme en corruptie.
Reeds in 2012 beloofde de toenmalige Roemeense regering de luchtvaartmaatschappij te privatiseren. Er werd echter nooit een koper gevonden. Anno 2020 is Tarom derhalve een van de weinige Europese maatschappijen die nog volledig door de overheid worden gefinancierd. En alleen meer belastinggeld in de maatschappij pompen, lijkt niet de aangewezen oplossing.
Copyright tekst: Johan Peters, 17/01/2020 - ...