Minister Van Nieuwenhuizen: 'Kan vrachtvluchten Maastricht-Luik niet verbieden'

10/06/2021
 
Een deel van de Tweede Kamer (D66, PvdA, GroenLinks, Partij voor de Dieren en ChristenUnie) wil dat er een verbod komt op de korte vrachtvluchten tussen Maastricht Aachen Airport (MAA) en de luchthaven in Luik (Bierset). In een reactie antwoordt demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen dat die vluchten 'vanuit milieuoogpunt niet wenselijk zijn, maar dat een wettelijke grondslag ontbreekt om ze te verbieden'.
 
De afstand tussen Maastricht en Luik is met de auto een kleine 35 km, zeg goed een half uur rijden. Het lijkt dan ook tamelijk absurd om vrachtvluchten uit te voeren tussen Maastricht Aachen Airport en Bierset. Toch vonden tussen januari en april van dit jaar zeven van zulke vluchten plaats.
 
In haar antwoord gaat de minister in op de achtergronden van die vluchten. In zes van de zeven gevallen was de Keniaanse luchtvrachtmaatschappij Astral Aviation de uitvoerder. Een toestel van de maatschappij werd door een particulier bedrijf gehuurd om vracht te vervoeren naar MAA. Als die vracht eenmaal is gelost, vervalt de huurovereenkomst. Is er vervolgens geen vracht op MAA maar wel op Bierset, dan vliegt het vliegtuig dus door naar Luik, schrijft de minister.
 
De vijf genoemde partijen vroegen de minister of hier niet in Europees verband iets aan kan worden gedaan. Zij geven als voorbeeld het verbod op binnenlandse vluchten dat Frankrijk wil invoeren. Volgens Van Nieuwenhuizen gaat die vlieger echter niet op. Het traject Maastricht-Luik is immers geen binnenlands traject. En zelfs al zou de Europese Commissie toestemming geven voor zo'n verbod, dan is dat voor ten hoogste drie jaar mogelijk, aldus Van Nieuwenhuizen.    
 
Copyright tekst: Johan Peters, 10/06/2021 - ...